سخن اول... (پست ثابت)

کمیته تحقیقات و پژوهش آموزش و پرورش منطقه انگوت

سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

مقـام معظم رهبــــــــــری:
باید اهل علم در محیط دانشگاه به تولید علم با نگاه مبتكرانه و سازنده بپردازند.
علم، پیشرفت علمی و فراگیری نیاز اول كشور است.
پیشرفت علمی بدون تحقیق امكان ندارد.

معرفی اعضای کمیته تحقیقات و پژوهش

آموزش و پرورش منطقه انگوت

سالتحصیلی ۹۲-۹۱

رئیس کمیته: آقای حسنعلی معرفت

مسئول کمیته: آقای سیـــامک مــــرادی

اعضای کمیته:

ناصر اسدزاده

رضا زیرک

یونس جودی

علی جهانی

حجت نظری

غلامحسین عمرانی

مریم مهدوی

صدیقه تقدیسی

فاطمه اسداللهی

زینب علیزاده

رقیه صادقی

زیبا صبری

فریبا شیخ زاده

رقیه خسروی

کمیته تحقیقات و پژوهش آموزش و پرورش منطقه انگوت در نظر دارد تحقیقات و پژوهش ها و پایان نامه های همکاران فرهنگی محترم منطقه را جهت معرفی و استفاده ی علاقه مندان، از طریق این وبگاه ارائه نماید. به همین بهانه قسمتی در موضوعات وب با عنوان "پژوهش همکاران" ایجاد شده است. لذا از کلیه همکاران فرهنگی دعوت می شود که در صورت تمایل، آثار خود را به این کمیته ارائه نمایند. امید است با همکاری و استقبال فرهنگیان، مکانی در اداره آموزش و پرورش به این آثار اختصاص یابد تا در دسترس علاقه مندان به تحقیق و پژوهش قرار گیرد.

معرفی پژوهش ها:

عقل از دیدگاه قرآن و سنت

بررسی نقش اینترنت در سیستم آموزش و پرورش

دعا و آثار تربیتی آن

نقش محیط در تربیت کودک

بررسی رابطه هوش هیجانی با خلاقیت مدیران مدارس منطقه انگوت

لطفاً در نظرسنجی خانه پژوهش شرکت نمایید.

عرض تسلیت

امشب، شب ناله در فراق پدری مهربان است که غیر از چاه و نخل و ماه، کسی گریه‏اش را ندیده بود.

پدری دل‏سوز که با آه همه کودکان یتیم، شریک بود و غصه‏های همه را بر جان خود هموار می‏کرد، ولی کسی از غربت او و دردهای دلش، با خاری در چشم و استخوانی در گلو، خبر نداشت.

با شور حسینى و صلابت حسنى در سوگ علی(ع) می گرییم.

دعایتان توشه بی برگی ما...

از آسمان؛

بارانِ إنا أنزَلنا بر فرقِ زمین می بارد؛

امشب، چشمانم را با آب توبه می شویم؛

و کلام قرآن در دهانم می ریزم؛

تا خواب، چشمانم را نیازارد ...

انسان پژوهشگر

انسان پژوهشگر

انسان پژوهشگر

انسان‌ پژوهشگر کسی‌ است‌ که‌ لحظه‌ به‌ لحظه‌ به‌ سمت‌ و سویی‌ حرکت‌ می‌کند که‌ دیوارهای‌ جهل‌ خویش‌ را می‌شکند و در محدوده‌یی‌ تازه‌ قدم‌ برمی‌دارد و به‌ همین‌ علت‌ است‌ که‌ یک‌ احساس‌ رضایت‌ درونی‌ نسبت‌ به‌ خویش‌ خواهد داشت‌، زیرا احساس‌ می‌کند امروز او از دیروز او برتر است‌ و چنین‌ انسانی‌ است‌ که‌ می‌ تواند برای‌ جامعه‌ خویش‌ اثرگذار و ثمربخش‌ باشد.
انسان‌ پژوهشگر باید به‌خاطر داشته‌ باشد که‌ سرنوشت‌ آدمیان‌ به‌ هم‌ گره‌ خورده‌ است و هر روز که‌ می‌گذرد این‌ وابستگی‌ شدیدتر می‌شود، لذا هرگاه‌ در جست‌وجوی‌ یافتن‌ پاسخ‌ سوالات‌ و حل‌ مشکل‌ خویش‌ است‌، هیچگاه‌ راه‌حلی‌ را برنمی‌گزیند که‌ سبب‌ شود مصیبتی‌ بر دیگران‌ تحمیل‌ شود، زیرا با این‌ نیت‌ انسان دوستانه‌ است‌ که‌ آدمی‌ می‌تواند با صبر و شکیبایی‌ به‌ جست‌وجوگری‌ خویش‌ ادامه‌ دهد و بهترین‌ پاسخ‌ را بیابد، زیرا انسانی‌ که‌ در پی‌ سعادتمندی‌ دیگران‌ است‌، انگیزه‌یی‌ در او شعله‌ور می‌شود که‌ به‌ روح‌ جست‌وجوگری‌ او نیرو می‌بخشد. زیرا انسان‌ در این‌ شرایط‌، خود درونی‌ خویش‌ را باور دارد و به‌ انسانیت‌ خویش‌ افتخار می‌کند و همین‌ امر انگیزه‌یی‌ قوی‌ برای‌ به‌ حرکت‌ درآوردن‌ انسان‌ است‌.
ادامه نوشته

آداب تعليم و تربيت در اسلام ناب محمدی

آداب تعليم و تربيت در اسلام ناب محمدی

وظايف معلم نسبت به خود:

کسی که عهده دار مقام مربی گری است، بايد صلاحيت و شايستگی لازم را اجرا کند و در اين فرآيند وظايف متعددی دارد که مهمترين آنها عبارتند از:

1ـ اخلاص و پاکسازی درون

رسول خدا (ص) می فرمايد: "اگر کسی چهار چيز را هدف دانش آموزی خود قرار دهد، موجبات ورود به آتش جهنم را برای خويش فراهم می نمايد.

1- بر دانشمندان فخر بورزد؛

2- با نابخردان و سفيهان بستيزد؛

3- توجه ديگران را بخود جلب کند؛

4- از سلاطين مال و ثروتی اخذ کند."

اخلاص و نيت است که گاه اعمال انسان در ضل نيت الهی مانند گوهری گرانبها دارای ارزش می گردد و نزد خدا قرب و منزلت می يابند.

2ـ عمل به علم

کسانی که علم و آگاهی خود را بکار می گيرند و برطبق آن عمل می کنند از عواقب سوء روز قيامت مصون خواهند شد. مردی حضور رسول خدا(ص) رسيد و عرض کرد: علم و دانش چيست؟ حضرت فرمود: سکوت. پس از سکوت؟ فرمود: استماع و شنيدن. گفت پس از آن؟ فرمود: حفظ و نگهدار. عرض کرد: پس از حفظ کردن؟ فرمود: عمل کردن برطبق آن؟ عرض کرد: پس از عمل کردن؟ فرمود: نشر و ترويج آن. پيامبر گرامی اسلام با اين بيان فصيح و روشن آداب تعليم و تربيت را بوضوح بيان فرمودند.

وظايف معلم نسبت به شاگرد

مربی بايد سرمايه ها و اندوخته های علمی خود را به افرادی که مستحق و نيازمند آنند، بذل و انفاق نمايد و در نشر و اعطای آن بسيار جديت کند.

در اين رابطه رسول خدا (ص) می فرمايد: هيچ صدقه و انفاقی از مال و ثروت انسان نمی کاهد. خداوند متعال بخاطر عفو و گذشت افراد بر عزت و سرفرازی آنان می افزايد و هر فردی که تواضع و فروتنی را پيشه خود سازد، در ظل مراحم پروردگار از مقام والا و شخصيتی ارجمند برخوردار می گردد.

ازجمله وظايف مربی نسبت به متربی:

1- ايجاد خلوص نيت در فراگيران؛

2- تواضع و فروتنی نسبت به شاگردان؛

3- احوال جويی از متربيان؛

4- احترام به مباحثه و مذاکره؛

رسول خدا (ص) مي فرمايد: «کسی که ذره ای کبر و خود بزرگ بينی در دل او وجود داشته باشد، به بهشت راه ندارد». و در در جای ديگر می فرمايد: «علاقه به کبر يعنی عدم اعتراف به حق».

نبی اکرم اسلام (ص) فرمود: خداونـد عزوجل می گويـد: مـذاکرات و گفتگوهای علمـی در ميـان بندگانم به شرط آنکه اين مذاکرات آنان را به امر و فرمان من رهنمون سازد، از عواملی است که می تواند قلب های مرده و دل های خفته را زنده و بيدار کند.

وظايف معلم در فرايند تدريس:

الف - دلبستگی و توکل معلم به خدا:

رسول گرامی اسلام می فرمايد: آنگاه که معلمی قصد خروج از منزل را برای تدريس دارد، اين دعا را زمزمه کند: (خدا يا به تو پناه می برم که مبادا گمراه گردانم و يا گمراه گردم؛ بلغزانم و يا بلغزم؛ ستم کنم يا ستم ببينم؛ ديگران را به نادانی کشانم و يا خود دچار آن گردم. خدايا آنکه سر به جوار و همسايگی تو نهاد سزاوار است و ستايش تو بس عظيم و شکوهمند می باشد و جز تو کسي شايسته عبادت و بندگي نيست) و سپس می فرمايد: «به نام خدائی که حوائج مرا کفايت می کند و مرا بسنده است، خويشتن را بدو می سپارم، همه نيروها و جنبش ها تحت يد قدرت خدائی است که برتر و بلند مرتبه است. بارخدايا قلبم را پايدار و استوار نگاهدار و حق را فراوان بر زبانم جاری ساز».

روايت است که رسول گرامی اسلام (ص) آنگاه که از گفتگو با ياران خود فراغت می يافت، سخن خويش را با تلاوت اين دعا آغاز می نمود: "خدايا از ما درگذر نسبت به گناهانی که اشتباهاً مرتکب شديم و يا عمداً و از روی قصد دچار آن ها گشتيم و از خلاف هايی که در نهان انجام داديم."

توکل به خدای مربی، نشاط آور، شوق انگيز، جهت دهنده و رهگشاست برای مربی. به او قوت قلب می بخشد و سکينه القلوب مربی و متربی می شود.

ب- حسن خلق:

تحمل و ارزشگذاری علم و دانش و ارج نهادن به شريعت مقدس اسلام می بايست از وظايف اوليه يک مربی باشد.

جدی بودن و وقار او و رعايت اعتدال در کردار و گفتار، تواضع و فروتنی و نرم خوئی و افتادگی شايسته پيشه علمی است. مزاح و شوخی اگر اندک باشد و بر سبيل ندرت به منظور تجديد نشاط و شادابی شاگردان و زدودن افسردگی و خستگی مزاج انجام گيرد، کاری است مطلوب. چنانچه رسول خدا (ص) گاهی براي ايجاد انس و پيوند قلب ها مزاح و شوخی می کردند.

صدای معلم می بايست آهسته و کوتاه، البته متناسب با فضای کلاس باشد. چنانکه رسول خدا (ص) مي فرمايد: « خداوند متعال صدای آهسته و کوتاه را دوست می دارد و از صدای بلند و فرياد گونه بيزار است». توجه و التفات معلم بايد عادلانه باشد و به همگان معطوف گردد. از غرور و تکبر بپرهيزد و از دانائی نسبی خود بر شاگردان فخر نفروشد.

برگزاری دوره های ختم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان

امام رضا علیه السلام:

هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که در ماه هاى دیگر تمام قرآن را بخواند. (بحار الانوار(ط-بیروت) ج93، ص341)

به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و همزمان با چهلمین روز درگذشت دوست و همکار عزیزمان، مرحومه مغفوره لیلی آذربیک، دوره های ختم قرآن برای همکاران فرهنگی و دانش آموزان و بازدیدکنندگان محترم برگزار می شود. لذا از علاقه مندان قرآنی دعوت می شود که با قرائت یک جزء در ثواب این امر معنوی سهیم شوند و هدیه ای باشد پیشکش به روح بلند جوان فرهنگی از دنیا رفته مان. ان شاء الله.

شروع قرائت: از چهارشنبه ۱۹/۴/۹۲، اولین روز ماه رمضان

پایان قرائت: تا چهارشنبه ۲/۵/۹۲، میلاد امام حسن مجتبی(ع)

نام و نام خانوادگی

جزء قرآن

نام و نام خانوادگی

جزء قرآن

به نیابت از لیلی

جزء ۱

رویا اصغرزاده

جزء ۱۶

حاج آقای معرفت

" ۲

ملاحت طوسی

" ۱۷

حاج آقای فرهمند

" ۳

لیلا پورجعفر

" ۱۸

سیاوش کوهی

" ۴

مهناز شیرین زاده

" ۱۹

بهناز دولت زاده

" ۵

مریم ایزدی

" ۲۰

مریم صادقی

" ۶

خدیجه انور

" ۲۱

مریم مهدوی

" ۷

بتول مشهدیزاده

" ۲۲

فاطمه اسداللهی

" ۸

ثریا ولیزاده

" ۲۳

صدیقه تقدیسی

" ۹

فاطمه فرازی

" ۲۴

زهرا سید

" ۱۰

فاطمه رضی نژاد

" ۲۵

طیبه زمانی

" ۱۱

فریبا شیخ زاده

" ۲۶

ناصر سلطانی

" ۱۲

ژیلا عطاپور

" ۲۷

حاج آقای خاکپور

" ۱۳

مریم آگوش

" ۲۸

فریبا حسن زاده

" ۱۴

فرزانه حیدرنژاد

" ۲۹

ام کلثوم جهانبانی

" ۱۵

مهری جلیلی

" ۳۰

نام و نام خانوادگی

جزء قرآن

نام و نام خانوادگی

جزء قرآن

محمد رشید

جزء ۱

فرشته آسمونی

جزء ۱۶

رسول پنداشته

" ۲

عزیزه شهباززاده 

" ۱۷

اللهیار رحمانی

" ۳

امینه بخشی 

" ۱۸

مهتاب پذیرایی

" ۴

 سمیه نوری

" ۱۹

راحله پورنعمتی

" ۵

حلیمه نعمت زاده 

" ۲۰

هاجر محمدزاده

" ۶

 سمیه ساجد

" ۲۱

فرشته شهبندی

" ۷

فاطمه خلفلو

" ۲۲

راحله اشرفی

" ۸

صابر لطفی 

" ۲۳

ربابه حامدی

" ۹

سمانه عزتی

" ۲۴

صحرا کوهی

" ۱۰

مهسا ظهرابوند

" ۲۵

سیما صابر

" ۱۱

سحر لطفی 

" ۲۶

زهرا لطفی

" ۱۲

سارا نعمت زاده

" ۲۷

سحر لطفی

" ۱۳

مریم مظفری

" ۲۸

نیلوفر آقایی

" ۱۴

شکوفه باذل

" ۲۹

لیلا قویدل

" ۱۵

رقیه عزتی

" ۳۰

«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی اُنْزِلَ فیهِ الْقُرآنْ...»

 

قاصدک این بار هم خوش خبر است...
خبر از عشق می دهد...
از بندگی می گوید...
می گوید این بار هم دعوتی...
می گوید تو بیا... تو فقط آرام آرام بیا...
اینجا پر از عفو ، پر از رحمت، پر از موهبت است...
خبر از آمدن ماه خدا، ماه رمضان می دهد...

از مناره های بلند عرش، ندای ملکوتی
«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی اُنْزِلَ فیهِ الْقُرآنْ...»، بلند است.
 
تمام کائنات، از شمیم یاس های بهشتی، سرریز می شوند.
دوباره همه سرها، رو به آسمان بلند می شوند
و این بیدار شدن از خواب زندگی، احیای درختان خزان کشیده
در بهار طبیعت را یادآور می شود؛

این بهارِ قرآن و رویش سبزه های خوشرنگِ خلوص
و ایمان و آن بهار، و برآمدن گل های صحرایی، هردو،
سیر به سوی جنبش و گذر از سکون و سستی است.

خدایا! در این ماه، مرا از بند عبادت بی تفکر و تأمل رهایی
بخش و روزه دل را نصیبم کن که عیار و ارزش آن، به اندیشه و تفکر است.

خدایا! روزه شکم را بهایی نیست؛
که رنجی است بی گنج، و خاکی است بی بذر.

امام علی علیه السلام:
 
«صِیامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِکْرِ فی الْاَثامِ أفْضَلُ مِنْ صِیامِ الْبَطْنِ عَنِ الطَّعامِ».
«روزه دل، از اندیشیدن به گناهان، برتر از روزه شکم، از غذاخوردن است».
 

آسیب شناسی پژوهش

آسیب شناسی پژوهش

1. حسادت

حسادت، به معنی رشک، بداندیشی، بدخواهی و چشم تنگی است. در اصطلاح، به خصلتی گفته می شود که فرد با بروز دادن آن در رفتارش، نابودی دارایی و سعادت دیگری را آرزو می کند تا در صورت امکان، فقط خودش از همه آنها بهره ببرد.

حسادت، بیماری روحی بدخیمی است که ممکن است در هر شغل و هر شخص و شخصیتی سرایت کند. درمان این بیماری، بسیار سخت است، بلکه آن را بدون درمان دانسته اند. امام علی علیه السلام می فرماید: «الحَسودُ لاشِفاءَ له؛ حسود، بهبودی ندارد».

حسود حتی با مقدَّرات خداوند و تقدیر دیگران، سر جنگ دارد. حسد ورزیدن به خواسته ها و قسمت و هوش و توانایی و اعتبار علمی و معنوی دیگری، شاید زشت ترین گونه حسادت باشد.

گاه ممکن است یک پژوهشگر بر اثر بیماری حسادت و به دور از منش، روش، متانت و شایستگی یک پژوهشگر، بدون تأمل و تحمل، با پرسش های تخریبی و گاه زیر پوشش تحلیل و نقد، به صاحب نظریه تازه هجوم آورد و برای بیشتر لذت بردن خود، در میان جمع بر او بتازد و تحقیرش کند. حتی سوگ مندانه، گاه در پی عادت کردن به این اخلاق ناروا، در روابط اجرایی، زیر پای نواندیش قلم به دست را نیز خالی می کند. حسود، انبار دردهای اخلاقی است: زیاده خواهی، خودبینی، خوداظهاری، هوچی گری، غیبت، تهمت، خرافه گرایی، دروغ گویی، کینه توزی و عناد.

گاه نویسنده ای از روی چشم تنگی، توانایی دیگری را در گویندگی و سخنوری برنمی تابد. چه زشت است که پژوهشگر، برخلاف آموزه های اخلاقی دین، خود را در شیوه پژوهشی به ویژه در پژوهش های دینی، از دیگران که در میدان سخنوری یا کارهای دیگر توانایی بیشتری دارند، بهتر و بالاتر بداند و به تخریب و آزار آنان بپردازد. چه زشت است که پژوهشگر در ورطه حسد، از سر عناد و خودبینی و زیاده خواهی، دانسته های اعتباری اش را چونان چماق و ابزار آزاد، بر سر دیگران به ویژه پژوهندگان جوان بگیرد، و بخواهد که آنها را از سر راه خود بردارد.

2. عجب و غرور

عجب، در لغت به معنی به خویشتن نازیدن، خودپسندی کردن، خودخواهی، خودستایی و خودبینی است.

غرور نیز به معنی فریفتن، بالیدن، خودبینی و فریفتگی به خود دانسته شده است و مغرور کسی است که خویشتن بین، گول خورده و سرکش باشد.

عجب در اصطلاح، عبارت از صفتی است که به موجب آن، انسان خود را سزاوار مقامی بداند که شایسته آن نیست یا چنان که ابن مسکویه (در تهذیب الاخلاق) گفته است: «گمانی دروغین است درباره خود برای استحقاقی که شایسته آن نیست».

«فرق عجب و غرور این است که صاحب عجب به فضایلی که درباره خود گمان می برد، دل خوش است و کاری به نظر دیگران درباره فضیلت هایش ندارد. در حالی که شخص مغرور، اهل تظاهر است و می خواهد خود را به دیگران بنمایاند، به گونه ای که شگفت زدگی مردم درباره او مایه شادمانی اوست».

اگوست کنت می گوید:

عجب همراه حب سیطره است و غرور همراه حب ستایش؛ زیرا صاحب عجب در گوشه گیری کامل از مردم زندگی می کند و اعتقاد او به اینکه او برتر از دیگران است، برای او کافی است، ولی شخص مغرور گرچه خواهان ستایش است، به حمد و ثنا از جانب دیگران بسنده نمی کند، بلکه می خواهد واقعا به آن مرحله برسد و هر مطلبی را که در حضور دیگران می گوید، آن قدر تکرار می کند تا همه به فضل او اعتراف کنند.

پژوهشگر مغرور و پر از عجب، تنها به پژوهش های خود می بالد، گرچه پر از عیب و ایراد باشد و به پژوهش های دیگران بی توجه است، گرچه آکنده از مطالب ارزشمند باشد و همین ویژگی برای یک پژوهشگر کافی است، تا وی هرگز به رشد و تکامل دست نیابد.

3. انحصارطلبی

یکی از آفت های پژوهش، انحصارطلبی است. انحصارطلبی، یعنی آنکه پژوهشگر، دانش را تنها برای خود بخواهد و آن را از نگاه دیگران پوشیده بدارد. در نتیجه، تشنگان دانش را از گوهر دانش خویش هر چند محدود، بی بهره سازد. اهل بیت با انحصارطلبی مبارزه کردند و از پیروانشان خواستند تا دانش خود را به دیگران نیز بیاموزند و آن را در اختیار کسانی که سزاوار آنند، قرار دهند.

حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید: «زَکاةُ العِلمِ نَشرُه؛ زکات دانش، نشر آن است.» و نیز فرمود:«مَن کَتَمَ عِلماً فَکَانَّه جاهل؛ هرکس دانش خود را پنهان سازد، گویا نادان است.» و باز از آن حضرت است که:

ما اَخَذ اللّه ُ سُبحانَه علی الجاهِل اَنَ یَتَعَلّمَ حَتّی اَخَذَ عَلی العالِم اَن یُعَلِّم.

خداوند سبحان، نخست، یاد دادن را بر دانشمند لازم شمرده است، آن گاه فراگرفتن را بر نادان.

در حدیث نبوی نیز آمده است: «هر که دانش را از افراد شایسته کسب آن باز دارد، مرتکب خطا و گناه شده است».

در حقیقت، پژوهشگر با انحصارطلبی به ادامه نادانی میان جامعه دامن می زند و بدین گونه مانع رشد روحی و بالندگی فکری افراد جویای علم می شود.

گفت و گوی با خدا

خواب ديدم؛ در خواب با خدا گفتگويی داشتم.

خدا گفت:

پس می خواهي با من گفتگو کنی!

گفتم: اگر وقت داشته باشيد.

خدا لبخند زد و گفت:

وقت من ابدی است.

چه سوالاتی در ذهن داری که می خواهی از من بپرسی؟

گفتم: چه چيز بيش از همه شما را در مورد انسان متعجب می کند؟

خدا پاسخ داد:

اين که آن ها از بودن در دوران کودکی ملول می شوند.

عجله دارند زودتر بزرگ شوند و بعد

حسرت دوران کودکی را می خورند.

اينکه سلامتی شان را صرف به دست آوردن پول می کنند؛

و بعد پول شان را خرج حفظ سلامتی می کنند.

اينکه با نگرانی نسبت به آينده

زمان حال را فراموش می کنند؛

آن چنان که ديگر نه در حال زندگی می کنند، نه در آينده.

اين که چنان زندگی می کنند که گويی نخواهند مرد

و آن چنان می ميرند که گويی هرگز نبوده اند.

خداوند دست های مرا در دست گرفت

و مدتی هر دو ساکت مانديم،

بعد پرسيدم:

به عنوان خالق انسان ها

می خواهيد آن ها چه درس هايی از زندگی را ياد بگيرند؟

خداوند با لبخند پاسخ داد:

ياد بگيرند که نمی توان ديگران را مجبور به دوست داشتن خود كرد،

اما می توان محبوب ديگران شد.

ياد بگيرند که خوب نيست خود را با ديگران مقايسه کنند.

ياد بگيرند که ثروتمند کسی نيست که دارايی بيش تری دارد،

بلکه کسی است که نياز کم تری دارد.

ياد بگيرند که ظرف چند ثانيه می توانيم زخمی عميق

در دل کساني که دوست شان داريم ايجاد کنيم،

ولی سال ها وقت لازم خواهد بود تا آن زخم التيام يابد.

با بخشيدن، بخشش ياد بگيرند.

ياد بگيرند کسانی هستند که آن ها را عميقا دوست دارند،

اما بلد نيستند احساس شان را ابراز کنند يا نشان دهند.

ياد بگيرند که می شود دو نفر به يک موضوع واحد نگاه کنند،

اما آن را متفاوت ببينند.

ياد بگيرند که هميشه کافی نيست ديگران آن ها را ببخشند،

بلکه خودشان هم بايد خود را ببخشند.

و ياد بگيرند که من اين جا هستم.

هميشه!

کنکور پایان زندگی نیست...

امروزه متناسب با پیشرفت همه جانبه جهان هستی، بویژه پیشرفت های علمی، تکنولوژی، فرهنگی و اجتماعی راه یابی به دانشگاه و آشنایی با یکی از علوم و فنون روز نیازی مبرم برای جوانان است.
جوانان و دانش آموزان ایرانی به علت پیشینه علمی و فرهنگی ایران زمین که مهد بزرگترین دانشمندان بوده است، میل زیادی برای ورود به دانشگاه دارند.
اما مشکلی که در این راه وجود دارد کلمه اضطراب آور کلمه و واژه آشنا به نام «کنکور» است.

به علت زیاد بودن متقاضیان و ظرفیت مشخص و محدود دانشگاه ها، آزمون ورودی به نام کنکور بوجود آمده است.
با این شرایط بسیاری از دانش آموزان کنکور را، منعی بزرگ برای رسیدن به دانشگاه می دانند که عبور از آن کاری بس دشوار جلوه می کند.
اما با تغییر نگرش به کنکور و جایگزین کردن علم محوری و دانش پژوهی، به جای مدرک گرایی و تغییر نگاه برخی از خانواده ها به دانشگاه، می توان موانع و اضطراب های مربوط به کنکور را کاهش داد.
باید دانست که عبور از سد کنکور و ورود به دانشگاه نقطه کمال و اوج سعادت نیست و از طرفی عدم پذیرش در این آزمون، به معنای پایان زندگی و پایان آرزوهای زیبا نیست. هر چند تحصیل در دانشگاه بسیار مفید و سازنده است اما می توان به دانشگاه نرفت و دانش پژوه بود،
می توان به دانشگاه نرفت و مخترع و مبتکر بود و در پایان می توان به دانشگاه نرفت و خوشبخت بود. اما این دلیل بر نفی جایگاه مثبت و والای دانشگاه به عنوان شریان اصلی علم مداری در کشور نیست.
ما باید در ابتدا تمام تلاش مان را برای ورود به دانشگاه به کار بگیریم. اما در غیر این صورت نباید برخود خرده گرفت و زانوی غم بغل گرفت.
فراموش نکنید که دانشمندان ایرانی چون خوارزمی و ابن سینا به دانشگاه نرفتند اما ملاصدرا شدند.

اعیاد شعبانیه مبارک.

 سـلام بر شعبان المعظم و اعيادش

سـلام بر حسين و علمدار رشیـدش

سـلام بر سجـاد و نماز و سجودش

سلام بر شعبان وعلی اکبر جوانش

سـلام بـر شعبان و مهدی موعودش

حلول ماه پر فیض شعبان المعظم

و مواليد فرخنده اين مـاه عزیز

بر جمیع مسلمین جهان مبارک باد.

درس هايی از روش تدريس استاد شهيد مرتضی مطهری(۲)

درس هايی از روش تدريس استاد شهيد مرتضی مطهری(۲)

روش های استاد در اداره ی کلاس و تدریس بی تردید الگویی است برای داشتن کلاسی موفق و در نتیجه آموزش و پرورشی موفق.

6 – ایجاد فضای نقد در کلاس:

هیچ گاه در برخورد با اندیشه های مخالف، مطلق گرا نبود. همواره در کنار استدلال و منطق قوی، برای طرف مقابل و دیگران جای اظهار نظر و نقد باقی می گذاشت.

7 – مطالعه قبل از تدریس:

هیچ وقت بدون مطالعه تدریس نمی کردند. حتی یکبار استاد وارد کلاس شده و به دانشجویان می گوید: "درس، فردا برگزار می شود، فراموش کردم یادداشت هایی را که تهیّه کرده بودم، بیاورم."

8 – نوآوری در کلمات و تعابیر:

این شیوه ی استاد باعث جلب توجه و گیرایی درس می شد. انتخاب موضوعات و نحوه ی پرداختن به موضوع در سبک استاد جدید بود.

9 – طرح سیر تاریخی مثبت:

ایشان معمولا قبل از ورود در اصل درس، یک مقدمه ی تاریخی بیان می کردند. بیان ریشه، سابقه و سیر تحول یک مفهوم سبب می شد که شاگرد تصور نکند این مبحث مانند قارچی از زمین بدون سابقه سبز شده است، بلکه بفهمد که در طول روزگاران این بحث چه سرنوشت و سرگذشتی داشته است.
مقاله ‹‹واقعیت هستی›› در کتاب ‹‹اصول وفلسفه و روش رئالیسم›› نمونه ی گرانبهایی از این دست است.

10 – یادآوری مطالب قبل:

از جمله خصوصیاتی که استاد به آن مقید بودند، یادآوری مطالب عمده و اصلی بحثی بود که در درس قبل کاملا مطرح شده بود و این خود باعث ارتباط مطالب و بهره دهی بیشتر درس ایشان می شد.

اگر تاریخ معلمی با نام یک سلسله از شیفتگان و شیدایان توأم باشد، بی شک شهید مطهری یکی از برترین های این مکتب است که با پیروی از الگوهای صحیح تدریس، توانسته بود شاگردان بسیاری را پیرو و مطیع خود ساخته و از بوستان علم و دانش خود سیراب سازد. این روش ها، الگو و مرجع معتبری است برای تمام معلمین در همه زمان ها تا خود را در راه رسیدن به معلمی نمونه، مجهز نمایند.

 

امشب علی علیه السلام می آید...

امشب علی علیه السلام می آید...

ساقه‏ های نیلوفری از پایه‏ های عرش بالا رفته
و سریر ولایت را به عطر وجودی خود آراسته‏ اند،
تا او بیاید و بر تکیه‏ گاه پوشیده از رازقی آن تکیه زند.

 درون کعبه چه غوغایی است امروز!
ملائک، بال در بالْ گستره آسمان‏ها را پوشانیده ‏اند
و جبرائیل و میکائیل و اسرافیل حلقه خانه کعبه شدند
تا پر به نور وجود او بسایند!

طنین نام او هلهله شادی ملائک است.
جامه ای افلاکیِ عاشقان به سوی او می‏آیند

و گیسوان سیاه شبْ به یُمن وجود او
گل خنده‏ های نقره‏ ای را
در میان آبشار آسمانی‏ اش تقسیم می‏کند؛

چرا که امشب علی علیه ‏السلام می‏آید...

شانه هایت، ستون محکمی است پناهگاه امن خانه را.

دست در دستانم که می گذاری،
خون گرم آرامش، در کوچه رگ هایم می دود.

در برابر توفان های بی رحم زندگی می ایستی؛
آن چنان که گویی هر روز از گفت وگوی کوهستان ها باز می آیی.

لبخند پدرانه ات، تارهای اندوه را از هم می دراند.
 تویی که صبوری ات، دل های ناامید را سپیده دم امیدواری است.
مرامنامه دریا را روح وسیعت به تحریر می آید؛
آن هنگام که ابرهای دلتنگی، پنجره های خانه را باران می پاشند.
آسمان همواره بوسه بر پیشانی بلندت را آرزومند است.

روزت مبارک مهربان پدرم

درس هايی از روش تدريس استاد شهيد مرتضی مطهری(1)

درس هايی از روش تدريس استاد شهيد مرتضی مطهری(1)

روش های استاد در اداره ی کلاس و تدریس بی تردید الگویی است برای داشتن کلاسی موفق و در نتیجه آموزش و پرورشی موفق.

1 – تفکیک مفاهیم در ابتدای کلاس:

استاد تدریس مرتب و منظمی داشت. در آغاز درس٬ مقدمات را به خوبی توضیح می داد و مشخص می کرد که مطلب مبتنی بر چه مقدماتی است تا در ذهن شنونده در هم آمیختگی فکری ایجاد نشود.


2 – استفاده از زبان و بیان جذاب:

یکی از تفاوت هایی که استاد مطهری با برخی اساتید دیگر داشت، این بود که استاد٬ با مطلب دانشجو را جذب می کرد و دیگران با بیان. البته بیان مهم است اما اگر فقط بیان باشد، زود می گذرد. به عبارت دیگر اگر بیان بدون مطلب باشد، سرگرمی ای بیش نیست اما اگر جان انسان مسئله را لمس کند، دیگر کهنه شدنی نیست. استاد به گونه ای عمل می کردند که فرد در هنگام خروج از جلسه ی درس استاد، از درون حالت ابتهاج داشت و همواره به یادش می ماند.

3 – طرح مباحثی که مفید است:

دانشجویان و شاگردان استاد کمتر دچار این سؤال می شدند که:
این حرفها به چه درد می خورد؟
و این به دلیل آن بود که درس ایشان برخاسته از درد ایشان بود.

 4 – تدریس متناسب با سطح شاگردان:

استاد در هر کلاس استعداد و بنیه ی مستمعین را در نظر می گرفت.
برای مثال کلاس های تفسیر قرآن ایشان با سطح کلاس های خصوصی ایشان در منزل و سطح هر دوی اینها، با سطح کلاس های دانشگاه متفاوت بود. معمولا در کلاس عمومی تر ایشان از مثل ها، حکایات و داستان های شیرین برای رفع خستگی مستمعین استفاده می کرد و در کلاس های خصوصی تر به ندرت.

5 – ساده نویسی و ساده گویی:

استاد سخت معتقد بود که باید به ‹‹زبان زمان›› کتاب نوشت. او به زبان مردم سخن می گفت٬ گر چه پل ارتباط بین حوزه و دانشگاه بود اما زبان هر دو را به خوبی می شناخت. زبان شهید مطهری نه برای دانشجو بیگانه و غریب بود و نه برای طلبه ی علوم قدیمی.

ادامه دارد...

راه های کاهش استرس در فصل امتحانات

راه های کاهش استرس در فصل امتحانات

با فرارسیدن فصل امتحانات، استرس بر ذهن و جان دانش آموزان سنگینی می کند؛ هر چند فصل امتحانات زمان گذراندن یک تجربه آرامش بخش نیست، اما با این حال نه تنها می توانید از تبعات و اثرات منفی آن بکاهید، بلکه حتی می توانید از استرس برای کسب نتایج بهتر کمک بگیرید.
هر چند شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که استرس همیشه چیز بدی نیست. در واقع یک میزان حداکثری مطلوب استرس وجود دارد که هر چه به این سطح از استرس نزدیکتر شوید، عملکرد شما بهتر می شود. استرس بیش از حد در فصل امتحانات دقیقا مانند هر عامل دیگری که مانع تمرکز بر پرسش ها می شود، عمل می کند و باعث می شود مطالبی را که یاد گرفته اید، فراموش کنید. این روند می تواند از طریق سر درد، حالت تهوع، تب و لرز یا گرفتگی عضلات اتفاق بیفتد که در هر حال نتیجه ای جز عملکرد ضعیف و نمرات پایین در پی نخواهد داشت.
پرسش اساسی این است که چگونه می توان استرس را به شکلی مدیریت کرد که با حداکثر میزان مطلوب آن نتایج بهتری به دست آورد؟

با برنامه ریزی قبلی مطالعه کنید...

بیشتر شما می دانید که خواندن و حفظ کردن مطالب در شب پیش از امتحان، هیچ گاه مانند مطالعه برنامه ریزی شده در طول ماه های گذشته ثمربخش نیست؛ اما با دانستن این موضوع، اکثرا به انجام این کار مبادرت می کنید. از همین الان به مواد درسی که باید برای امتحان بخوانید، فکر کنید و برنامه ریزی کنید. دست کم چند هفته زودتر از امتحان به مطالعه این جزوات و کتاب ها اقدام کنید. یک جدول زمانبندی برای کار آماده کنید و براساس آن پیش بروید. فهرستی از مطالبی که باید برای امتحان آماده شود، تهیه و با مطالعه هر قسمت و بخش آن را علامت گذاری کنید. از تکنیک های متفاوت مطالعه استفاده و عملکرد خود را در هر روش مطالعه ای بررسی کنید تا بتوانید مناسب ترین روش را برگزینید.

به اندازه کافی بخوابید...
در فصل امتحانات به دلیل افزایش ساعات مطالعه و خستگی ناشی از آن، بدن نیازمند خواب و استراحت کافی است. خواب همچنین در تجدید قوای ذهنی و آماده کردن آن برای یادگیری بیشتر ضروری است. پس چنانچه نتایج امتحانات برایتان مهم است، به خواب خود به اندازه کافی اهمیت بدهید و با توجه به کار روزانه، میزان خستگی و شرایط جسمی خود به اندازه کافی بخوابید. بکوشید شب امتحان زودتر بخوابید حتی اگر ساعت امتحان بعدازظهر باشد.

تغذیه مناسب داشته باشید...

در فصل امتحانات شاید بیش از هر زمان دیگری، تغذیه در موفقیت شما نقش دارد. چنانچه به اندازه کافی مواد مغذی و ضروری به سلول های خاکستری مغز نرسد، ذهن ما نمی تواند با حداکثر توان خود به یادگیری بپردازد. چنانچه تحت رژیم های درمانی قرار دارید، در موقع امتحانات خود را مقید به رعایت کامل رژیم غذایی نکنید و مطمئن شوید به اندازه کافی میوه و سبزی تازه و غلات کامل مصرف می کنید. توجه داشته باشید چنانچه به اندازه کافی از این مواد غذایی استفاده نمی کنید با مکمل های مولتی ویتامین، کمبود آنها را جبران کنید. چنانچه در حین غذا خوردن نیز مطالعه می کنید، بکوشید از غذاهای آماده سالم و مغذی استفاده کنید. یک تا ۲ساعت پیش از رفتن به جلسه امتحان یک غذای کربوهیدرات دار کامل بخورید تا از افت قند خون در طول جلسه جلوگیری شود.


تحرك داشته باشید...
با نزدیک تر شدن روز امتحان، حبس کردن خود در اتاق یا تکان نخوردن از کتابخانه برای ساعات طولانی روش آسانی برای مطالعه است؛ اما وقتی ما برای ساعات طولانی هیچ تحرکی نداریم، مغز ما نیز دچار رخوت و سکون می شود. اگر می خواهید تمام آن چیزی را که می خوانید به یاد بسپارید، حتما ورزش حتی به اندازه بسیار کم، مانند قدم زدن به مدت چند دقیقه را فراموش نکنید. چنانچه در طول مطالعه علایم استرس را در وجودتان حس کردید، بکوشید تمرین های ورزشی سنگین تری را انجام دهید تا انرژی های منفی به این ترتیب دفع شوند.
تمرین های آرامش بخش را فراموش نکنید...

روش های آرامش بخش (ریلکسیشن) متفاوتی وجود دارند که می توانید با توجه به شرایط و علایق خود از آن ها کمک بگیرید. مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی ملایم، یوگا، تائی چی، حمام آب داغ یا آب سرد، یادداشت و خاطره نویسی و قدم زدن در پارک یا محیط های باز و سبز طبیعت از جمله روش هایی هستند که می توانند استفاده شوند.

شروع آرامش با نفس کشیدن...
هم پیش از امتحان و هم در طول امتحان، اکسیژن یار و یاور شماست.
نفس عمیق کشیدن روش آرامش بخشی است که می توانید پیش از امتحان و همچنین در طول جلسه به طور مداوم از آن استفاده کنید. وقتی تحت فشار هستید، به صورت طبیعی تنفس شما سریع تر و در نتیجه سطحی تر می شود. اجازه ندهید چنین اتفاقی بیفتد. بکوشید نفس هایتان آرام تر و عمیق تر شود. با این کار شاهد پایان فشار و شروع آرامشی در وجود خود خواهید بود و ذهن تان با انجام این کار شفاف و آرام تر خواهد شد.
با دوستان خود قبل از شروع امتحان راجع به امتحان صحبت نكنيد، چرا كه آنها هم چون شما اضطراب دارند و اضطراب مى تواند مسرى باشد!!!
لباس مناسب بپوشيد. اگر از وضعيت سالن امتحان خبر داريد، لباس مناسب با شرايط آب و هوايى سالن بپوشيد.
توجه داشته باشيد آرامش فردا، نتيجه ی تلاش امروز شماست.

هشت راه برای تقویت حافظه

هشت راه برای تقویت حافظه

۱- مکالمه و حرف زدن

هنگامی که شما با یک نفر مشغول صحبت کردن هستید، احساس رضایتمندی می کنید. تحقیقاتی در دانشگاه میشیگان راجع به انواع مختلف ارتباطات کلامی و اثر آنها بر روی مغز انجام گرفته است. این تحقیقات نشان داده که صحبت های منفی هیچ فایده ای ندارند. در حالی که اگر مکالمه ای مفید صورت گیرد، افراد مکالمه کننده عملکرد اجرایی و ادراکی خوبی را به دست می آورند و این عملکردها همان حافظه می باشد.

تحقیقات دیگری بر روی مکالمات سودمند و معنی دار انجام شد و محققان به این نتیجه رسیدند که فرد مکالمه کننده بیشتر سعی می کند که فکر طرف مقابل را بفهمد و حتی صحبت های بعدی را حدس بزند که این کار باعث تحریک منطقه ای در مغز می گردد که وابسته به حافظه است.

۲- نداشتن استرس

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که به آشپزخانه بروید و از خودتان بپرسید که چرا من اینجا هستم و چه کاری می خواستم انجام دهم؟ این یکی از مشکلات رایج حافظه می باشد که از استرس منشأ می گیرد.
هنگامی که شما استرس دارید، هورمون کورتیزول در مغز افزایش می یابد و حافظه کوتاه مدت را از بین می برد.
پس بهتر است به مغزتان آموزش دهید که در صورت مواجهه با استرس و عصبانیت، بهتر عمل کند. مدیتیشن و تنفس عمیق باعث دوری از استرس و آرامش فرد می گردد.

۳- یادگیری یک زبان دیگر

محققان به این نتیجه رسیده اند که یادگیری یک زبان جدید بر روی قدرت حافظه اثر فوق العاده زیادی دارد. تحقیقات نشان داه است افرادی که با بیشتر از دو زبان صحبت می کنند (مثلا فارسی و ترکی)، کمتر قدرت حافظه خود را در طول زندگی از دست می دهند.

در ضمن هر چه قدر تعداد زبان هایی که فرد می تواند با آنها صحبت کند بیشتر باشد، کاهش حافظه کمتر است؛ برای مثال، فردی که به ۴ زبان و بیشتر می تواند صحبت کند، نسبت به فردی که به ۲ زبان صحبت می کند، پنج بار کمتر دچار مشکلات حافظه می گردد. و یا فردی که به ۳ زبان حرف می زند، نسبت به فردی که به ۲ زبان حرف می زند، سه بار کمتر دچار مشکلات فهمی می گردد. پس از همین امروز تصمیم بگیرید یک زبان دیگر را هم بیاموزید تا حافظه تان قوی تر گردد.

۴- نوشیدن آب چغندر

آب چغندر حافظه را تقویت می کند. آب چغندر دارای نیترات می باشد که در بدن تبدیل به نیتریت می شود و باعث تسریع در جریان خون و اکسیژن رسانی بیشتر می شود.

تحقیقات نشان داده است که دیوانگان و افرادی که قدرت فهم کمی دارند، فاقد اکسیژن در منطقه خاصی از مغز می باشند. نیترات می داند که کدام قسمت از بدن نیاز به جریان خون بیشتر و اکسیژن بالاتری دارد. پس این نظریه ثابت شد که غذاهای غنی از نیترات مانند: چغندر، کلم، کرفس و اسفناج می توانند قدرت فهم را افزایش دهند و باعث تقویت مغز و فکر گردند.

۵- رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای سرعت کاهش فهم و حافظه را در افراد بزرگسال کم می کند. به طور کلی، افرادی که بیشتر از سبزیجات تازه، حبوبات، روغن زیتون و ماهی استفاده می کنند، کمتر دچار کاهش فهم می شوند.

۶- وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب)

آپنه خواب باعث بیدار شدن فرد در نصف شب می گردد. اگر این مشکل را درمان نکنید، باعث خواب آلودگی و فراموشی می گردد. افراد مبتلا به آپنه از اکسیژن کافی محروم هستند که این امر، بر روی قشر خاکستری مغز (بافت عصبی مغز) اثر منفی می گذارد. بیشترین اثرات منفی نیز در قسمت حافظه می باشد.

۷- بیماری قلبی

اگر شما دارای کلسترول بالا و فشار خون بالا باشید، علاوه بر احتمال بروز بیماری های قلبی در شما، مغزتان نیز در معرض خطر قرار دارد. ۱۰ تحقیق در انجمن اعصاب شناسی در امریکا انجام شد و نشان داد افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی وجود دارند، دارای نقصان عملکردهای ادراکی هستند و برعکس.

۸- ورزش مغز

مغز نیز همانند عضلات، نیاز به ورزش دارد. اگر آرنج دست چپ تان به مدت ۶ ماه بی تحرک باشد، برای آن چه کار می کنید؟ مغز نیز همانند آن است.

بهترین راه برای تقویت حافظه، استفاده روزانه از آن است؛ برای مثال اگر برای شما حفظ کردن شماره های تلفن سخت است، برای حفظ کردن آنها وقت بگذارید. بعد از چند وقت می بینید که تمام شماره های تلفن را حفظ هستید.

دانای عشق روزت مبارک.

آغاز به سخن كه می كنی از لابه لای كلماتت طنین صدای انبیاء به گوش میرسد.

تبار این كلمه ها به اندیشه هایی می رسند كه خزانه دارشان لقمان حكیم بود. تو میراث دار گنجینه های حكمتی.

آغاز به سخن كه میكنی، كلمه ها به پرواز درمی آیند و بالا میروند و می پیوندند با كانون هرچه «كلمه طیبه» است.

سخن بگو تا چشم ها از خواب ندانستن برخیزند، تا قدم های خشكیده توانی تازه بگیرد، تا حرف ها و گفته ها، مهمان مان كنند در لحظاتی چند.

سخن بگو تا حروف الفبا دانه دانه بر زمین باران ندیده جان مان ببارد و خوشه خوشه حدیث زندگی از وجودمان بروید.

نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار / چه كنم حرف دگر یاد نداد استادم

به پاس اینكه عاشقانه به رویش فرزندان این مرز و بوم كمر بسته ای، مقامت را ارج می نهیم و روز بزرگ معلم را تبریك عرض مینمائیم.

هدف یک معلم رسم تصویری از آینده برای دانش آموز نیست

بلکه راهی را نشان خواهد داد

که دانش آموز توانایی رسم تصویر آینده خود را داشته باشند.

بررسی رابطه هوش هیجانی با خلاقیت مدیران مدارس ابتدایی انگوت

عنوان مقاله:

بررسی رابطه هوش هیجانی با خلاقیت مدیران مدارس ابتدایی انگوت

نویسندگان:

ناصر اسدزاده (کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و عضو کمیته تحقیقات و پژوهش آموزش و پرورش انگوت)

و جمیله حیدرزاده (کارشناس ارشد مدیریت آموزشی)

چکیده:

در راستای بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقيت مديران آموزشی مدارس ابتدایی انگوت در سال 90-1389 از جامعه آماری این پژوهش که شامل 85 نفر (33 زن و 52 مرد) بودند، به لحاظ تعميم پذيری نتایج، كليه افراد به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند.

برای گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی سیبریا شرینگ، ویژگی های فردی مديران آموزشی و پرسشنامه استاندارد خلاقيت رندسيپ (1979) استفاده شد که از پایایی بالايی برخوردار بودند. برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و برای پيش بينی خلاقيت مديران از روی مولفه های هوش هيجانی از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد.

نتایج به دست آمده نشان داد بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن با خلاقيت مديران آموزشی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد و همچنين هوش هيجانی مديران زن نسبت به مردان بیشتر است ولی از نظر خلاقيت تفاوت نداشتند و نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان 5 مؤلفه هوش هیجانی، دو مؤلفه آن یعنی خودآگاهی و خودتنظيمی، پیش بینی کننده مناسبی برای خلاقيت مديران آموزشی محسوب می شوند و ساير مولفه ها به لحاظ كم وزن بودن از معادله رگرسيون حذف شدند.

منبع: www.naser-asadzadeh.blogfa.com

دانش آموزان منطقه انگوت رتبه های برتر استانی جشنواره جابر بن حیان را کسب نمودند.

دانش آموزان منطقه انگوت در مرحله استانی جشنواره پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتدایی (جشنواره جابر بن حیان) افتخار آفریدند.

در مرحله استانی جشنواره جابر بن حیان که در پنج بخش آزمایش، تحقیق، طراحی و ساخت، مدل و نمایش برگزار گردید، دانش آموزان منطقه انگوت توانستند در رشته های "تحقیق" و "مدل"، رتبه اول استانی را کسب کرده و در رشته "نمایش"، به رتبه سوم این جشنواره دست یابند.

اعلام نتایج جشنواره پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتدایی(جشنواره جابر بن حیان)

کسب این افتخارات را که نشانه پیشرفت حوزه ی آموزشی و پژوهشی منطقه است، به همه ی دانش آموزان، جامعه فرهنگی و زحمت کشان دلسوز منطقه تبریک عرض می نماییم.

نام و نام خانوادگی

رشته

آموزشگاه

مدیر

معلم راهنما

امتیاز

زهرا جعفری

هانیه جعفری

 فاطمه صبوری

تحقیق

22

بهمن انگوت

راحله 

حضرتی

فرانگیز 

خیرخواه

31

 رتبه اول

یلدا عمیدی

زهرا برزین

رزیتا دولتمند

مدل

22 بهمن انگوت

راحله 

حضرتی

فاطمه

فرازی

۲۹

رتبه اول

ساناز پیران

نگین نصیری

امیرمحمدفرزانه

نمایش

شهید علیزاده ملالر

محمد

پناهی

فریبا

شیخ زاده

۳۱

رتبه سوم

مریم تمجید

زهرا یاری

شادی عبدی

آزمایش

۲۲ بهمن انگوت

راحله

حضرتی

خانم مصیب زاده

۳۳/۵۵

رتبه سیزدهم

سینا ابراهیمی

شهریارابراهیمی

 بهزاد عباس زاده

طراحی

وساخت

شهدای چنارخروسلو 

  مهدی

شاهی زاده

مهدی

شاهی زاده

50

رتبه هجدهم

چگونه پس از یک تعطیلات طولانی، حس کار کردن را در خود ایجاد کنیم؟!

پس از تعطیلات نسبتا طولانی نوروز برای اکثر فرهنگیان، احتمالا عده ای هستند که دل و دماغ کار کردن را خیلی سخت پیدا می کنند و به قول معروف پشت شان حسابی باد خورده است. اگر شما هم هنوز دلتان می خواهد در تعطیلات باشید و دست و دلتان به کار نمی رود، به توصیه های روانشناسان که در زیر بیان شده است، گوش کنید تا انگیزه تان را برای انجام کار دوباره به دست بیاورید.

  • بهتر است حین تعطیلات فهرستی از کارهایی که پس از تعطیلات باید انجام دهید؛ تهیه کنید. البته در چند روز آغاز کار نیز می توان این کار را انجام داد. به این ترتیب با یک برنامه ریزی درست می توانید به تمام کارهایتان برسید.
  • کارها را اولویت بندی کنید و براساس ضرورت و اهمیتی که دارند به آن ها بپردازید. کارهای عقب مانده را در اولویت قرار دهید.
  • فایل هر کاری را که در ذهن تان باز می کنید، همین طور رها نکنید. کارهای معطل مانده موجب اضطراب و ناآرامی می شوند. پس تلاش کنید تا پرونده یک کار را نبسته اید، پرونده دیگری باز نکنید.
  • ورزش کردن و گردش در هوای پاکیزه طبیعت را در برنامه هفتگی تان قرار دهید؛ مخصوصا بعد از تعطیلات نوروز که هوا لطافت خاصی دارد.
  • زیاد در خانه ماندن می تواند به افسردگی و بی حوصلگی دامن بزند؛ سعی کنید برنامه گردش و تفریح با خانواده و دوستان تان ترتیب دهید.
  • اگر پس از تعطیلات کفگیرتان به ته دیگ خورده، با واقع بینی برای رفع مشکلات مالی خود برنامه ریزی و اقدام کنید.
  • افسوس تعطیلات را نخورید و به حال فکر کنید. به این فکر کنید که پس از تعطیلات توان و انرژی تازه ای برای کار و فعالیت به دست آوردید.
  • در هنگام انجام کارها، فشار و استرس زیادی به خود وارد نکنید و سعی کنید کارها را با آرامش انجام دهید. البته این توصیه را همواره به کار ببندید.
  • والدین از فرزندان مدرسه ای انتظار نداشته باشند در عرض چند روز عقب افتادگی احتمالی را جبران کنند. پس از تعطیلات ممکن است بچه ها هم دچار افسردگی شوند. این نحوه برخورد، باعث ایجاد اضطراب و افسردگی و افت بیشتر تحصیلی می شود.
  • برای پیشگیری باید فرزندان خود را به داشتن برنامه درسی در ایام نوروز و انجام برخی کارهای مورد علاقه شان در تعطیلات عادت دهید.
  • از موقعیت ها و افرادی که به شما استرس و افسردگی وارد می کنند، دوری کنید.
  • زمانی از روز را به خودکاوی اختصاص دهید و انگیزه ها و امکانات و توانایی ها و ضعف های خود را به طور واقع بینانه بسنجید.
  • اگر به هر دلیل کاری را نمی توانید اکنون انجام دهید، فعلا آن را کنار بگذارید تا نوبتش فرارسد.

موانع ابتکار!

از جمله مواردی که ابتکار و خلاقیت دانش‌آموز را از بین می‌برد، حفظ کردن درس‌ها و درجه‌بندی موفقیت دانش‌آموز بر اساس نمره، بدون در نظر گرفتن فعالیت عملی سالانه ی وی و یا بحث و گفت‌وگوها و نوع سوال‌هایی است که مطرح می‌کند.

موانع ابتکار را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

  • تقلید کورکورانه.
  • محیطی پر از حسد و نفرت.
  • فشارهای اجتماعی و به دنبال آن قید و بندهای دست و پا گیر.
  • عقب‌ماندگی و عجز.
  • عدم اعتماد به نفس.
  • عدم امنیت.
  • اعتماد به روش‌های تئوری و نبود محیط آزمایش و آزمایشگاهی.
  • ترس از طرح سوال و فرار از سوال دیگران.
  • پاسخ ندادن دقیق و روشن به سوال‌ها به گونه‌ای که مانع رشد و ابتکار می‌شود.

تحقیر و توهین به یک مبتکر تازه‌کار، باعث دلسردی‌ وی می‌شود. علاوه بر این‌ها عواملی وجود دارند که روی شخصیت مبتکر و سطح علمی و کیفیت کارش اثر منفی می‌گذارند که عبارتند از:

  • غرور: غرور قدرت ابتکار را نابود می‌کند. یک مبتکر مغرور تصور می‌کند که به درجه کمال رسیده و برتر از دیگران است، چنین شخصی رو به قهقرا می‌رود.
  • احساس حقارت و کم‌بینی: این احساس برعکس احساس قبلی است و نتایج منفی بسیاری به جای می‌گذارد. شخصی که احساس می‌کند از دیگران کمتر و کوچک‌تر است، در واقع مانع تحرک و پیشرفت خود شده است و از هر گونه ابتکار باز می‌ماند.
  • عجله: محکم‌کاری، با عجله و شتاب سازگار نیست. یک مبتکر واقعی تا مدت‌ها ابتکار خود را به شکل تئوری نگه می‌دارد تا بتواند در فرصت مناسب تمام اشکالات آن را برطرف کند و بعد از آن، ابتکارش را عملی می‌سازد.
  • تسلیم شدن در برابر فشارها: اگر در برابر صاحبان زر و زور و یا شرایط خفقان جامعه تسلیم شود، استعداد ابتکار خود را از بین برده است. چون یکی از شرایط مبتکر موفق، مستقل بودن است.
  • سیگار، موادمخدر: مصرف این مواد به سلول‌های مغز علاوه بر سیستم عصبی بدن، آسیب می‌رساند و قدرت ابتکار شخص و توان خلاقیتش را از بین می‌برد. اگر غده ی تیروئید، تبروکسین ترشح نکند، سبب ضعف و یا حتی از بین رفتن هوشمندی و ذکاوت خواهد شد. کمی و زیادی کلسیم نیز سبب اختلالات روانی می‌شود.
  • پیری: هر چه سن بالا برود قدرت ابتکار و خلاقیت نیز رو به افول می‌گذارد، چون بدن آدم در سنین پیری، سلامتی خود را کم کم از دست می‌دهد.

«چارل ریچه» می‌گوید: "بعد از سن 45 سالگی قوای ذهنی به تدریج ضعیف می‌شوند. اوج قدرت ابتکار و هوشمندی بین سنین سی تا چهل سالگی است. پس از آن رو به ضعف می‌رود تا سن هفتاد سالگی، هر چند که در چنین سنینی نابغه‌هایی پیدا شده‌اند."

  • قناعت: از عوامل شکست و افول یک مبتکر، قانع شدن به یک مرحله از رشد و خلاقیت است. در جا زدن بی‌شباهت به عقب ماندن نیست.

مطالعه به روش (PQRST)

اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می کنند که چگونه مطالعه کنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی کنیم؟ صبح زود مطالعه کنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه کنیم یا به آهستگی مطالب را مرور کنیم؟ پیشکسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روش‌های علمی شیوه‌هایی را توصیه می کنند.

مطالعه

مطلب زیر از کتاب زمینه روانشناسی "هیلگارد" تهیه شده که می تواند پاسخگوی برخی از پرسش‌های مربوط به شیوه‌های مطالعاتی باشد. با هم این مطلب را مرور می کنیم:
اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این جا با تکنیک " PQRST" (که مخفف آن در زبان لاتین، "Preview" مرور اجمالی، "Question" سوال، "Read" خواندن، "Self-recitation" تلقین و تکرار "Test" آزمون است) آشنا می شوید.

مرحله P (مرور اجمالی):
در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوعهای اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس‌های آن انجام داد.
مهمترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تامل کرد. خواه نا خواه به ذهنتان خطور می کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل‌ها و نحوه سازماندهی آنهاست.

مرحله Q (پرسش کردن):
عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسش‌هایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می یابید. باید از خود بپرسید: "مطالب عمده ای که مولف می خواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟"

مرحله R (خواندن):
در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسش‌هایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می دانید، ارتباط دهید. پس می توان واژه‌ها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولا می بایست 10 الی 15 درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژه‌ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخوانده‌اید یادداشت بر ندارید این کار کمک می کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.

مرحله S (تلقین و تکرار):
پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید. در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوید که آنها را درست و کامل به یاد آورده‌اید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپرده‌اید. این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به کار بندید. همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.

مرحله T (آزمون):
پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشت‌های خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصل‌ها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.

پژوهشهای انجام شده نشان می دهد که روش (PQRST) بسیار مفید بوده است، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید.
بر اساس پژوهشهای انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش (PQRST) پیروی کنید، خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.

این الفاطمیون؟

مقام معظم رهبری:

" تکريم ايام فاطميه که در تعيطلات عيد قرار دارد، لازم است."

آری بهار با غم زهرا خزان شده است

داغی به باغ سینه ی گلها نهان شده است

نوروز در عزای فاطمه مشکی بپوش و بعد

با شیعیان بگو؛ وقت امتحان شده است

در برپایی یاد مادر سادات (سلام الله علیها)،
و الگو برداری از زندگی ایشان در برنامه های زندگیمان
طوری گام برداریم که
در قیامت زمانی که منادی ندا سرداد این الفاطمیون؟
با افتخار بگوییم: اَنـــا فــاطِـــمی
...

ايام شهادت و سوگواری بانوی عاطفه ها تسليت باد.

سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی مبارک.

رهبر معظم انقلاب در پيام به مناسبت حلول سال جدید:
سال ۹۲ را بعنوان "سال حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی" نامگذاری می کنیم.

متن کامل پیام نوروزی مقام معظم رهبری

آقــــا به پیام ســــال تان می نازیم
لب تر بکنی ما سر و جان می بازیم
در عرصه اقتصــــادی و سیــــاسی
با امر شما حمــاسه ها می سازیم

عرض تبریک سال نو

ای عابر بزرگ که با گامهای تو

از انتظار پنجره تجلیل می‌شود

تا کی سکوت و خلوت این کوچه‌های سرد

بر چشم هــــای پنجــره تحمیل مـی‌شود؟

آیا دوباره مثل همان سـال های پیش

امسال هم بدون تو تحویل می‌شود؟

بی شک شبی به پاس غزلهای چشم تو

بــــازار وزن و قافیه تعطیــــل مــی‌شود

«آن روز هفت سین اهورایی بهــار

موعود! با سلام تو تکمیل می‌شود» 

چهار دعای لحظه ی تحویل سال:

 اوّل دعا برای ظهور آن بی مثال

دوم تمام ملت بی ضرر و بی ملال

سوم رسیدن ما به قله های کمال

چهارم تمام جیب ها پر از پول، امّا حلال

چگونه سر کلاس بهتر گوش کنیم؟

کلاس مکانی برای یادگیری و گوش کردن است. (ویلیام آرمسترانگ)

گوش کردن یکی از مهمترین مهارت هایی است که با پرورش آن می‌‌توانید کارآیی خود را در مدرسه افزایش دهید. این مهارت بعد از مهارت خواندن، یکی از مشکل ترین مهارت هاست.

خوب گوش کردن در کلاس:

* در کلاس مطالب درسی را دنبال کنید و به رویا فرو نروید. (خیالبافی نکنید.)
* اگر حرف بزنید، مطمئنا نمی توانید گوش کنید.
* در هنگام گوش کردن، قلم به دست باشید و نکات مهم را یادداشت کنید.

قبل از کلاس:

* راجع به مطالب درسی جدید فکر کنید.
* نکات مهم جلسه گذشته را به یاد آورید. (دوره کنید.)
* تکالیف خود را انجام دهید.

در کلاس:

* آنچه را که قبلا یاد گرفته اید، با مطالب جدید ارتباط دهید.
* آیا شما راجع به موضوع درس اطلاعات اضافی دارید؟
* در طی درس چه چیزی به ذهن شما می‌‌آید؟
* بر روی موضوع درس تمرکز کنید.
* نکات مهم درس را یادداشت کنید.
* در صورت امکان روی نیمکت های جلوی کلاس بنشینید. اگر جلوتر باشید بهتر می‌‌توانید گوش کنید.

بعد از کلاس:

* مطالب درسی و یادداشت هایتان را دوره کنید.
* بعضی‌ها دوست دارند که یادداشت هایشان را پاکنویس کنند، اما سعی کنید برای اینکار وقت زیادی اختصاص ندهید.
* هنگام دوره زیر نکات مهم خط بکشید.

نکات دیگری راجع به گوش کردن:

* خوب گوش کردن به معنی توجه کردن است.
* تمام آنچه را که گفته می‌‌شود بشنوید، نه آنچه را که دوست دارید.
* آنچه را که می‌‌شنوید با آنچه که از قبل می‌‌دانستید، ربط دهید.
* نکات مهم درس را تشخیص دهید.
* سعی کنید نکات مهمی را که ممکن است سوال امتحان باشد، تشخیص دهید.
* صحبت های معلم را دنبال کنید. (حدس بزنید صحبتهای بعدی او چه خواهد بود.)
* به دقت به آنچه معلم راجع به تکالیف درسی می‌‌گوید، گوش کنید و در صورت نیاز آن را یادداشت کنید.
* به دقت گوش کنید و به دنبال عبارات کلیدی معلم باشید و به آن اهمیت دهید. عباراتی همچون "این مطلب مهم است…، مهم است بدانید که… و یا لازم است که این مطلب را برای امتحان بدانید…"

بخاطر بسپارید که گوش کردن با شنیدن متفاوت است.
شما می‌‌توانید هرچیزی را بشنوید، اما به آن گوش نکنید
یا از یک گوش بشنوید و از گوش دیگر بیرون کنید.
برای گوش کردن باید فکرکنید و فعال باشید نه منفعل.

توانایی های مورد نیاز مدیران از نظر قرآن و نهج البلاغه

قرآن کریم "مسئولیت" را امانت الهی می نامد و در کنار صفت تخصص و توانایی لازم برای انجام کار، شرط امانت داری را برای تصدی مقام لازم می داند. این موضوع در آیات 58 سوره نساء، آیه 39 سوره نحل، آیه 26 سوره قصص و آیه 55 سوره یوسف مورد تاکید قرار گرفته است.

گزینش و انتخاب مدیران در قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است، تا آنجا که طی تحقیقات به عمل آمده در سالهای اخیر، 10 شرط و ویژگی برای مدیران از دیدگاه قرآن کریم شمرده شده است که ذیلا به آن اشاره می گردد:

ردیف

عنوان

تعداد آیه های قرآن کریم در رابطه با عنوان

۱

اهل ایجاد و ابداع

29 آیه

۲

دوری از اسراف و تبذیر

5 آیه

۳

حلیم و بردبار

28 آیه

۴

اهل عدل وحکم ازروی انصاف

5 آیه

۵

عدم جبن و ترس

11 آیه

۶

اهل ثبات و مداومت

5 آیه

۷

اهل عفو و اغماض

۸ آیه

۸

خداترس

۷ آیه

۹

اهل ملایمت و ملاطفت

۵ آیه

۱۰

اهل تعاون و یاری کردن

۳ آیه

مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب(ع) نیز در نامه ای به نماینده و فرماندار آذربایجان (اشعث بن قیس) می فرمایند: "مدیریت و حکمروایی برای تو طعمه نیست، ولی آن مسئولیت در گردن تو امانت است و کسی که از تو بالاتر است، از تو خواسته است که نگهبان آن باشی." (نهج البلاغه، نامه ۵)

و نیز سایر ویژگی ها و توانایی های مورد نیاز مدیران از دیدگاه حضرت علی (ع) در فرمان معروف ایشان به مالک اشتر قید گردیده است که شاید بتوان گفت دقیق ترین شرح شغل و شرایط احراز شغل از منظر مدیریت دینی است. در این فرمان حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر می فرمایند:

" افرادی با تجربه و باحیا را جستجو کن که از خاندان صالح و پیشگامان در اسلام باشد، زیرا ایشان از نظر اخلاقی برجسته ترین و از جنبه حیثیت قابل اعتماد ترین و کمتر به فکر طمع کاری بوده و در عواقب کارها باریک بین ترند." (نهج البلاغه، نامه ۵۳)

در قسمت های مختلف این نامه می توان نكات زیر را در انتخاب مديران مدنظر قرار داد:

تجربه، اصالت خانوادگی، حيا، آگاه به قدر و منزلت خويش، باريك بينی و حسن شهرت، صدق در گزارشگری، قابل اعتماد، دور انديش، پيشگام در اسلام، پيراستگی از طمع و عدم پريشانی از كار زياد.

علت عدم استفاده اغلب معلمان از کامپیوتر در کلاس

امروزه یکی از دلایل گسترش وسیع استفاده از کامپیوتر این است که هزینه های استفاده از آن برخلاف دیگر هزینه های تعلیم و تربیت، عملاً به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. آمارهای موجود در مورد افزایش دسترسی به کامپیوتر و تأکیدات آشکار جامعه بر آن ها ما را وادار می کند بپرسیم، چرا اغلب معلمان از کامپیوتر کلاس شان استفاده نمی کنند. دلایلی در این زمینه وجود دارد که به تعدادی می توان اشاره کرد:

1. نرم افزارهای ضعیف و عدم دقت کافی معلمان؛

2. عدم باور به مفید بودن کامپیوتر؛

3. فقدان برنامه ریزی بلند مدت؛ بعضی از معلمان اعلام می کنند که در مدارس آن ها اغلب روندی برای برنامه ریزی بلندمدت در رابطه با تکنولوژی وجود ندارد. بنابراین آن ها مطمئن نیستند کدام نوع از تکنولوژی برایشان قابل دسترسی خواهد بود.

4. کامپیوتر به عنوان یک جانشین؛ کامپیوتر ممکن است به عنوان یک جانشین بر توجه دانش آموزان از معلم به سوی کامپیوتر مطرح شود. نرم افزارهای کامپیوتری وقتی خوب طراحی شوند، می توانند به صورت آموزش فردی به کار رفته و سودمند، برانگیزنده و جالب باشند.

5. فقدان حمایت مدیریتی؛ افزایش تکنولوژی هوشمند به دانش آموزان و معلمان اجازه می دهد تا با استفاده از شبکه های کامپیوتری با یکدیگر در مدارس خود یا ناحیه یا در سراسر کشور و جهان با یکدیگر رابطه داشته باشند. از طریق شبکه های اینترنت، دانش آموزان می توانند در نظرات همدیگر شریک شوند، در یک دامنه وسیعی از موضوعات یا پروژه تحصیلی تشریک مساعی نمایند. همچنان که متخصصان سطح بالا چنین کاری می کنند.

یادگیری مبتنی بر کامپیوتر از هر نوع و شکل، اساساً یادگیری از طریق انجام دادن است. اساس تمام منابع آموزشی مبتنی بر کامپیوتر، فراهم آوردن فرصت های تصمیم گیری و انتخاب برای یادگیرندگان و ارائه اطلاعات و داده های لازم به منظور تعبیر و تفسیر این اطلاعات است. به علاوه اکثر منابع یادگیری مبتنی بر کامپیوتر، در آرامش شخصی نسبی مورد استفاده قرار می گیرند و بازخورد لازم را به دانش آموز می دهند.

به کار گیری قابلیت های چند رسانه ای (Multi Media) از طریق کامپیوتر امکان پذیر است و می تواند در تولید و استفاده از برنامه های تعاملی آموزشی، بدون هیچ گونه دانش و برنامه نویسی کامپیوتری کمک نماید. بدین وسیله یادگیری از راه دور، بین معلم و دانش آموز برقرار می گردد و واکنش متقابل نیز ایجاد می شود.

در کل در مورد کامپیوترها باید گفت که این وسایل قادرند بسیاری امور را در حداقل زمان و با دقت کافی و بدون اینکه احساس خستگی نمایند و یا هزینه های زیادی را در بر داشته باشند، انجام دهند. یکی از کاربردهای کامپیوتر در آموزش افراد، نقش آموزش دهندگی آن است. کامپیوتر به عنوان یک استادی که بدون اغماض، خستگی، فراموش کاری و سایر عللی که باعث ایجاد ضعف در آموزش می گردد، با دقت بسیاری که دارد، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. جدیدترین یافته های بشر در هر کجا که باشند بدون محدودیت جغرافیایی و بدون بعد مسافت در اختیار شماست، به شرطی که به شبکه های اطلاع رسانی متصل باشید.

استفاده از امکانات

نقش محیط در تربیت کودک

پایان نامه سطح دو (کارشناسی)

موضوع:

نقش محیط در تربیت کودک

استاد راهنما:

آقای حسنعلی معرفت

استاد مشاور:

آقای حکمت محمدی

تهیه و تنظیم:

لیلا صالحی

پاییز ۸۸

نقش محیط در تربیت کودک

چکیده:

شخصیت هر فرد ترکیب پیچیده ای از دو گروه فطری و مکتسب، وراثت و محیط است که اثر هر دو معمولا مستمر می باشد. در بحث از تأثیر محیط در تربیت کودک می توان به محیط خانواده، مدرسه و همسالان اشاره کرد. با توجه به اینکه خانواده، مهم ترین و اصیل ترین عامل تربیت می باشد، نقش هریک از اعضای خانواده، روش تربیت، ترتیب تولد، چگونگی ارتباط والدین با یکدیگر تأثیر بسزائی را در شکل گیری شخصیت کودک دارد.

مدرسه نیز بعنوان مهم ترین واحد اجتماعی، نقش عمده ای را در ایجاد حس اعتماد و احترام به نفس، برخوردهای اجتماعی، تعاون و همکاری، تأثیر مستقیم کودک از معلم در علایق، نگرش ها، تفکرات، باورها، قدرت بیان، دوستی و محبت ایفا می کند.

در این میان نمی توان نقش همسالان را نادیده گرفت؛ چرا که به واسطه ی هم سنی و نزدیک بودن خواست هایشان بیشترین تأثیر را از هم می پذیرند. حس استقلال طلبی، تفاهم، انتقال شناخت ها، موقعیت، هویت، امنیت، احساس تعلق، حس کنجکاوی و بسیاری موارد دیگر را کودک از همسالان و همبازی های خود می آموزد.

خانواده، مدرسه، همسالان، دین و مذهب، رسانه های گروهی، موقعیت اقتصادی، جغرافیایی، کتابخانه و... مواردی هستند که نقش عمده ای را در تربیت اجتماعی کودک ایفا می کنند.

این تحقیق شامل شش فصل می باشد:

  • فصل اول: کلیات تحقیق
  • فصل دوم: محیط و تربیت
  • فصل سوم: نقش تربیتی خانواده
  • فصل چهارم: مدرسه و نقش تربیتی آن
  • فصل پنجم: همسالان، محیطی متفاوت
  • فصل ششم: جامعه و نقش تربیتی آن

اهمیت دانش اندوزی

کتاب ارزشمند "مفاتیح الحیاة" به قلم آیت الله جوادی آملی را که مطالعه می کردم، یک نکته در باب اهمیت دانش اندوزی از مولای متقیان امام علی (ع) آمده بود بدین شرح:

"بر شماست که دانش بجوئید؛ چرا که دانشمند گرامی است، هرچند به خاندانی منسوب نباشد؛ و گرامی است، هرچند تهیدست باشد؛ و گرامی است، هرچند جوان باشد."

شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 20، ص 332

مفاتیح الحیاة